اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
پاییز 93 با خبرهای بد و خوب همراه بود و نسیم ملایم سرمای پاییزی بر پوست زنان اصفهانی داغ شد و همه چشم ها را به خود خیره کرد اما در میان خبرها، خبرهایی بود که از نظرها پوشیده ماند. هرچند با آمدن فصل پاییز گوش ها به شنیدین خبرهای ناگوار مسمومیت نشت مونواکسیدکربن عادت دارد اما این بار مسمومیت ها دلیل دیگری دارد.

 شفاف: این بار خبرها حکایت از مسمومیت 235 نفر از مردم زاهدان دارد. خبری که اول آبان 93 بر روی سایت های و خبرگزاری منتشر شد.

 محمد هادی عباسی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در رابطه با این اتفاق چنین می گوید: این مسمومیت روزگذشته به دلیل انتشار نوعی گاز حاصل از موادشیمیایی رخ داده و منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و گوارشی در تعدادی از مردم شد.
 
عباسی افزود: در پی انتشار این گاز، تاکنون ۱۶ نفر از مردم منطقه "جاده قدیم" زاهدان پس از مراجعه به بیمارستان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: این گاز در پی استفاده از موادشیمیایی تاریخ مصرف گذشته توسط یک شرکت خصوصی منتشر شد.
 
اما پس از آن خبر مسمومیت دانش آموزان زاهدانی تیتر یک خبرگزاری ها شد.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، خبر از مسمومیت 235 نفر تا بامداد امروز در اثر مسمومیت و به علت تظاهرات گوارشی و تنفسی داد که بستری شده اند.
 
اما وی در مورد وضعیت سلامت مصدومین می گوید: مصدومین با سلامت کامل مرخص شده و حال عمده افراد بستری رضایت بخش است و تا به حال موردی از فوت در اثر این مسمومیت گزارش نشده است، ضمن این که اقدامات جدی بهداشتی درمانی از طرف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و وزارت بهداشت به عمل آمده است.
 
وی در ادامه سخنان خود از تشکیل دو جلسه برای بررسی علت این مسمومیت در وزارت بهداشت با حضور معاونان بهداشت و درمان و مسئوولان مربوطه خبر داد.
 
سه مورد مسمومیت همگانی در طی یک سال و نیم
 
5 دی ماه 1392 خبرگزاری ایسنا، خبر مسمومیت 90 نفراز اهالی دو روستای هیق و احمدآباد شهرستان مشگین شهر را منتشر کرد. مجید خدابخش استاندار اردبیل در جریان عیادت از مصدومان عامل این مسمومیت را ناشی از بوی انتشار یافته در محل امحای سموم تاریخ گذشته اعلام کرد.
 
26 دی ماه 1392خبرگزاری فارس، خبر مسمومیت 1000 نفر از مردم پردیس را منتشر کرد. آرزو دهقانی، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور در این باره به خبرگزاری فارس گفت است: حادثه شکستگی لوله آب در شهر پردیس به این علت که شکستگی لوله آب شرب در کنار لوله فاضلاب بوده موجب انتقال آلودگی به آب شرب این شهر شده که بر اثر این حادثه عده‌ای از مردم این شهر دچار مسمومیت شدند.
 
وی در ادامه با رد آمار مصدومین این حادثه می گوید: برخی شهروندان پردیس خودشان بعد از احساس مسمومیت به بیمارستان شفای پردیس مراجعه کردند و درمان شدند اما آمار هزار نفری مسمومان این شهر مورد تأیید اورژانس نیست. البته آمار دقیق را بیمارستان این شهر در اختیار دارد.
 
  
اما حالا پس از ماه ها دوباره خبرگزاری ها خبر از مسمومیت دوباره مردم می دهند. خبرگزاری مهر در رابطه با جزئیات مسمومیت دانش آموزان زاهدانی و بستری شدن 235 نفر از مردم در بیمارستان از قول دکتر محمودرضا میری بنجار،رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، می نویسد: شستشوی بشکه های حاوی باقیمانده های نفت و گازوئیل در حوالی یک منطقه مسکونی، منجر به متصاعد شدن بوی آزاردهنده و اعلام آن توسط ساکنان این منطقه شد.
 
وی با بیان این این بشکه ها حاوی مواد شیمیایی تاریخ گذشته بوده اند که با شستشو، منطقه ای را با وسعت 40 هکتار و جمعیت 200 هزار نفر آلوده کرده است.
 
میری بنجار با اشاره به تشکیل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: تا ساعت 2 بامداد دوشنبه235 نفر بستری شدند که 150 نفر از آنها در سلامت کامل ترخیص شده اند.
 
با این تفاسیر اگرچه در تمامی این اتفاقات مصدومین به سلامت از بیمارستان مرخص شده اند و این حادثه ها با تلفات جانی همراه نبوده است با این وجود عواقب این دست ماجرا ها غنیمت الهی جان انسان ها را نشانه می گیرد و این بی توجهی ها منجر به اتفاقات ناگواری خواهد شد که ممکن است راهی برای جبران باقی نگذارد‬. 
 
اما با این تفاسیر سوال اینجا است که تا به کی قرار است مردم در پی بی مسئولیتی مسئولین سلامت عمومی خود را در خطر ببینند؟ 
 
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 آبان 1393برچسب:مسمومیت همگانی,زاهدان,مشکین شهر,پردیس,سلامت عمومی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.